Med små føtter til fantastiske Garvasselva

Man trenger ikke alltid gå så langt for å finne naturopplevelsene. Noe som passer fint hvis man har med små barn som ikke orker å gå så langt.

Få steder i Skien er mer egnet til en enkel og flott tur enn billedskjønne Garvasselva.

Veibeskrivelse

Følg Fv44 Valebøveien forbi Nisterud stasjon. Etter drøyt fire kilometer er det skiltet til Garvann. Avkjøringen kommer nokså brått på i en høyresving. Det er greit med parkeringsplasser ved bommen. Og om bommen er åpen, er det antagelig en god idé å parkere her uansett, med mindre du har nøkkel til å låse deg selv ut dersom bommen blir låst mens du er borte…

Lettgått løype

Grusvei fra bommen og forbi Valeseter og jernbaneundergangen.

Fra bommen er det grusvei forbi Valeseter og under jernbanelinja. Like etter deler veien seg. Holder du til venstre kan du følge grusveien helt opp til Garvann. Dette er en fin tur dersom du går med vogn.

Ta til høyre i veidelet, over brua og så til venstre med en gang. Da kommer du inn på blåmerket løype som går langs Garvasselva.

Langs elva er det en lettgått sti som stiger etter et par hundre meter. Tar du av fra stien her, kommer du ned til den flotte Garvasselva. Den er et flott skue, men spesielt barnevennlig er det ikke langs den, særlig hvis vannføringen er høy. En liten avstikker ned hit er imidlertid en opplevelse. Den øverste kulpen er «nesten som på film». Her er det også gode bademuligheter.

Lettgått løype langs elva.
En liten avstikker ned til elva.
PY0A5452
Fossen i Garvasselva er et flott skue.

Flott rasteplass

Dersom du klatrer rett opp lia herfra, treffer du på blåløypa igjen. Like overfor fossen har noen flittige sjeler laget til en fin rasteplass. Og her endte vår tur denne gangen, med pølser i panna, drikke fra sekken og en liten sjokolade før turen går ned igjen til bilen.

Total distanse er i underkant av tre kilometer. Akkurat passe langt for små føtter. I alle fall denne dagen.

Det er en flott rasteplass på toppen av fossen i Garvasselva.