Vintertur på Hardangervidda – den enkle varianten

En skitur på Hardangervidda trenger ikke være en større ekspedisjon. Her er oppskriften på en helt overkommelig femdagers tur – som antagelig er like fin å gå på sommeren som vinteren – og noen enkle tips til deg som lurer på om du skal legge ut på fjelltur for første gang..

Dag 1: Gvepseborg – Helberghytta

Krossobanen, fra Krosso til Gvepseborg.
Krossobanen, fra Krosso til Gvepseborg.

Turen starter rett opp, på Krossobanen på Rjukan. Her er det gode parkeringsforhold, og man kan stå her lenge og gratis. Krossobanen koster 60 kroner per tur, og tar deg fra 403 til 886 moh på fem minutter.

Herfra bærer det videre oppover. De første par kilometerne er temmelig bratte til man kommer over tregrensen. Du vil takke deg selv dersom du legger på feller på skia! Deretter er det relativt lite stigning opp til Helberghytta, som ligger på 1.100 moh.

Det er omlag ni kilometer fra Gvepseborg til Helberghytta. Dette gir en myk og fin start på turen.

Den selvbetjente hytta, som ble åpnet i 1993, og har 16 sengeplasser. Her er det fine fasiliteter. Hovedhytta har tre soverom og er smart innredet.

Frokost på Helberghytta.
Frokost på Helberghytta.
Ved Helberghytta.
Ved Helberghytta.
Sikringsbua på Helberghytta. Det kan fort bli mye vær!
Sikringsbua på Helberghytta. Det kan fort bli mye vær!

Kart og høydeprofil

Dag 2: Helberghytta – Kalhovd

Snøbriller blir fort kjekt. Fra turen fra Helberghytta til Kalhovd.
Snøbriller blir fort kjekt. Fra turen fra Helberghytta til Kalhovd.

Turen fra Helbeghytta til Kalhovd er noe mer krevende. Det er i overkant av to mil, og starter og slutter med stigning. Særlig avslutningen, fra Haraldsjå til Vøgårhovde, er verdt å være forberedt på. Så voldsomt ille er det ikke, men hvis man har et par mil på dårlig føre i beina, er denne kneika lang.

Da vi gikk denne turen, var det kommet en halvmeter snø i løpet av natta og været var temmelig utrivelig. Vi måtte tråkke løype så å si hele veien. Totalt brukte vi i overkant av åtte timer.

Kalhovd er en av viddas mest trafikkerte hytter, og er betjent og relativt luksuriøs; her er dusj, badstu, toalett og mobildekning. Her kan man booke rom på forhånd.

Kart og høydeprofil

Dag 3: Kalhovd – Stordalsbu

Fra Kalhovd bærer det over Kalhovdfjorden og forbi Stegaros. De fem første kilometerne er på isen. Omlag halvveis på turen er det en stigning opp mot Butjønnuten, der det er prima forhold for en rast med utsikt mot Nusstjønn. Etter dette følger en fin kjøring nedover før det igjen bærer litt oppover, og deretter et fantastisk flott parti ned mot Viervatnet.

Den siste biten mot hytta, som ligger ubeskrivelig vakkert til i Stordalen, går noe oppover før du låser deg inn i en særdeles trivelig hytte på 1.132 moh. Hytta er selvbetjent, med totalt tolv sengeplasser. Utsikten er formidabel. Her får man virkelig følelsen av å være langt inne på vidda. Noe man faktisk også er. Turen fra Kalhovd er på omlag 18 kilometer.

Fra vindet på Kalhovd. Utsikt mot Vøgårhovde.
Fra vindet på Kalhovd. Utsikt mot Vøgårhovde.

Kart og høydeprofil

Dag 4: Stordalsbu – Mogen

Den siste turen starter med stigning, direkte fra hytteveggen og forbi tre topper på 1.275 moh eller høyere og deretter ned til Vråsjåen. Herfra bærer det opp skaret forbi Vråsjånutan og over Torstjønni.

Parti ned mot Vråsjåen.
Parti ned mot Vråsjåen.

Etter en liten rast går det slakt nedover før man får seg et par utfordringer mot slutten, først en temmelig bratt stigning opp mot Eggi før det bærer lukt utfor ned mot Mogen og Møsvatn. Det første partiet ned mot tregrensa er stupbratt, men så fort man kommer ned i bjørkeskogen er den videre løypa en fest der man suser gjennom skogen.

De siste hundre meterne er en ren sjarmøretappe til Mogen, der hyggelig vertskap og særdeles bra mat venter. Også Mogen har et visst luksuspreg, med dusj, toalett og det hele.

Hovedhytta og sikringsbua på Stordalsbu. Og vær. Kjempevær!
Hovedhytta og sikringsbua på Stordalsbu. Og vær. Kjempevær!
Stordalsbu.
Stordalsbu.
Pannekaker til frokost på Stordalsbu.
Pannekaker til frokost på Stordalsbu.
Proviantlageret på Stordalsbu.
Proviantlageret på Stordalsbu.

 

Nedstigningen til Mogen er svært bratt de første meterne. Møsvatn i bakgrunnen.
Nedstigningen til Mogen er svært bratt de første meterne. Møsvatn i bakgrunnen.
...men når du kommer inn i bjørkeskogen blir det bare moro!
…men når du kommer inn i bjørkeskogen blir det bare moro!

Kart og høydeprofil

Dag 5: Mogen – Skinnarbu

Siste dag er det antagelig greiest å gjøre det enkelt. Det betyr snøskuter, enten til Kromviki, Varland eller Skinnarbu. Vi valgte det siste, og kunne hoppe på bussen på Morenetaket, ikke langt fra Skinnarbu, og ned igjen til Rjukan og bilen på Krosso. Turen tar omlag én time.

Budsjett/kostnader

Hytte til hytte-tur på Hardangervidda er billig, men ikke gratis. Kost og losji på de selvbetjente hyttene kommer på 4-500 kroner per natt. De betjente hyttene i overkant av det dobbelte hvis man unner seg et kaldt glass eller tre. Og vinpakke. Man skal heller ikke glemme at man får tre retters middag, frokost, nistepakke og noe varmt på termosen. Snøskuter over Møsvatn koster 1.500-2.000 kroner, avhengig av hvor man skal. Det er overkommelig (og vel investerte kroner) hvis man er fire som deler én skuter.

Verdt å tenke på

I sekken

Pakk lett og lite. Du skal tross alt bære i noen mil, og da vil ikke ha mer å dra på enn høyst nødvendig. Men: Følg turistforeningens anbefalte pakkliste. Du vet aldri hva slags vær som treffer deg, og du må være forberedt på å tilbringe natten ute. Sikkerhetsutstyret kan bli livsviktig.

På vidda merker man godt at det er en grunn til at det laget egne ski for formålet. Du trenger mer robust utstyr enn om du bare skal ta et par runder i lysløypa. Du må regne med å tråkke løype selv eller gå i løssnø og du møter på mye is. Derfor bør skiene være bredere og ha stålkanter. Bindinger og sko er også mer solide. Snøtrinser på stavene er et must.

Jeg har valgt Åsnes Roald Amundsen-ski. Disse er ikke bredere enn at de også kan brukes i oppkjørte løyper. De har ikke for mye innsving og oppfører seg omtrent som «vanlige» langrennsski.

Og for all del: Husk solbriller og solkrem!

Mobildekning

Ikke stol på at det er mobildekning. Ta utgangspunkt i at du forlater sivilisasjonen. Gi beskjed til folk hjemme at du ikke blir å få tak i, slik at de slipper å lure. Ta heller med en gps-sender som de hjemme kan følge med på. Det kan også være smart av sikkerhetshensyn.

Jeg/vi vil være alene!

En tur på vidda er en tur utenfor allfarvei. Virkeligheten er langt borte. Men du er ikke alene i fjellet – høyst sannsynlig. Du må anta at du ikke er alene på hyttene – særlig de betjente, der det som regel er godt med folk. På de selvbetjente er det også gode muligheter for å møte folk. Vis hensyn. Sørg for å holde det ryddig, ta oppvasken din og vær grei mot de rundt deg. Det siste er neppe en utfordring uansett; folk i fjellet oppfører seg rett og slett annerledes enn i byen. Her hilser vi, slår av en prat og går sammen. Og det er ualminnelig trivelig!

God tur!

Legg inn en kommentar